De ce nu mai merg la targurile de carte?

De ce sa nu spunem lucrurilor pe nume?…Mai ales de cand s-a pronuntat pentru prima oara cuvantul ,,criza”, acum vreo trei ani, oamenii s-au speriat pana intra-acolo incat de abia mai arunca ochii spre o coperta de carte.. Va dati seama ca de la a privi, la a cumpara, este o distanta greu de strabatut. Prioritara in viata românului cred ca a devenit ciorbita. Paine si bucata de salam sunt si ele necesitati si prioritati…Cat sunt acestea pe masa fiecaruia, se poate spune: ,,criza nu este chiar atat de criza”
Sa recunoastem, editorii, promotorii si autorii de carte au viata grea, acum in Romania…Targurile de profil, chiar si cele mai laudate, nu mai sunt nici pe sfert ce au fost…Audientele sunt slabe, evenimentele incropite, cumparatori de carte din ce in ce mai putini….Poate este era I Phone-urilor, a tabletelor si consolelor..Cartea o fi pe duca….Asta nu am de unde sa stiu!…Ce stiu cu siguranta este ca aveam o placere deosebita ca autor de carte sa ma erijez in vanzator de carte..Im placea ca in spatele unei tejghele sau tarabe sa interactionez cu cei interesati de ce scriu eu si colaboratorii mei. Acum a disparut aceasta placere din cauza dezinteresului de care povesteam mai sus…Targurile sunt acum pentru gura casca, pentru ,,chilipiristi” si pentru cativa pasionati de carte care nu se predau…
Ma gandeam ca deja in lumea asta a publicisticii sunt editor, manager, promoter, autor, ilustrator de ocazie, corector, actor in povesti si chiar scenarist sau regizor cand vine vorba de filmele pentru copii la care lucrez…Daca o sa demisionez din functia de ,,tarabagiu” pe la targurile de carte nu cred ca va plange nimeni…
Oricum am intrat intr-un secol al comoditatii si cred ca piata on line va inghiti cat de curand librariile clasice, iar, din ce intuiesc eu, multe targuri se vor inchide sau vor mai functiona din inertie.
O alta durere de a mea este legata de taxele exagerat de mari care se percep atunci cand participi la un targ, cand inchiriezi un stand. Metrul patrat costa cam mult, iar daca am trai intr o tara normala, cu pretentii de tara europeana, atunci normală ar fi si subventia pentru cultura…Dar deh…
Prin urmare, meseria de scriitor sau de editor este una extrem de grea in Romania. Mircea Cartarescu, care, din informatiile mele, este scriitorul cu cele mai multe carti vandute in Romania, vorbea intr un articol de faptul ca in nici un caz nu poti trai din meseria asta, din scriitura..10 la suta din pretul de distributie al cartii este aproape de jignitor pentru orice scriitor. E mizerabil…Iar in cazul meu, necomparandu-ma nici in gand cu Mircea Cartarescu, stiu sigur ca am primit, in vremea cand puiblicam la o eidtura sau alata, 10 la suta doar din primul tiraj al cartii pe care am scos-o.
Tiraje au mai fost facute, dar banii pe drepturi de autor nu i-am mai vazut. Un singur exemplu am de dat. Anul trecut, o carte scrisa de mine, s-a vandut in 15.000 de exemplare (pot dovedi cu acte). Vreti sa va spun un secret! Conturile mele bancare toate sunt pe zero…Dar rad si merg mai departe…Romania este destul de necajita, ca sa-i mai pun si saracia mea in spate.…Optimismul si ravna nu mi au disparut, asadar voi continua sa raman pe esichier ca autor, editor, manager, promoter, ilustrator de ocazie, ilustrator muzical, corector, actor, scenarist sau regizor…
,,Tarabagiu” pe la targuri insa nu voi mai fi…Cand vom intra intr o stare de mormalitate poate am sa ma razgandesc..Dar deocamdata normalitatea asta e mult prea departe. Raman cu gandul ca ciorbita, cascavalul si bucatica de salam au luat fata cartii in Romania, dar in sinea mea imi doresc foarte foarte tare sa ma insel…

Lasă un răspuns

