Cele 7 indemnuri ale lui Isaia (Filocalia pentru copii vol I)

CARTEA O POTI COMANDA CU REDUCERE AICI

(Fragment)

– Te-am chemat să-mi cer iertare!

– Păi de ce să vă cereţi iertare maică stareţă, pe mine să mă iertaţi!? zise Sora Elena.

– Îmi cer iertare că nu v-am spus vouă, surori întru Domnul, că în locurile de unde vin eu, aşa este cercetată o soră dacă e bună de călugăriţă sau nu. I se dau câteva ascultări grele pentru a fi încercată!…

Sora Elena nimic nu răspunse, doar ascultă în continuare.

– Ţi-am făcut nedreptate, dar am făcut aceasta ca să aflu mai multe despre tine!

-…

– Şi ca să vezi că toate ascultările sunt cu folos să ştii că am hotărât să te facem călugăriţă…

Sora Elena prinse un pic de curaj şi spuse:

– Oh! Nu ştiu cum să vă mulţumesc!

– Nu-mi mulţumi mie! Ci lui Dumnezeu să-i mulţumim căci El este Izvorul tuturor celor bune.

– Vreau însă să-mi promiţi ceva! spuse stareţa.

– Desigur maică stareţă! Ascult! spuse tânăra.

– Uite aici, pe acest zapis vechi am ceva scris. Copiază astea şi să le ţii minte toată viaţa, fiindcă te vor ajuta la mântuire… Acestea sunt Cele şapte îndemnuri ale lui Isaia Pustnicul, pe care nu toată lumea le cunoaşte. Şi fiindcă până acum le-ai ţinut, le-ai respectat, aş vrea să le ţii şi de acum încolo, de aceea te pun să le scrii.

Apoi luând bucata de hârtie veche şi roasă de timp pe care erau îndemnurile scrise, stareţa grăi:

– Iată ce zice Sfântul: ,,Să ţii neîncetat lupta nevoinţei!”. Or tu ai ţinut-o dar nu e destul pentru mântuire, trebuie să ţii nevoinţa permanent…

-…

– Mai zice: ,,Să fii cu luare aminte la atacurile vrăjmaşului!”. Pentru că ai primit cu bunătate ispitirile şi relele, ai ţinut departe şi vrăjmaşul.

-…

– Şi iară:  ,,Să nu te întorci în cale!”. Nu te-ai întors şi bine ai făcut, calea trebuie ţinută permanent. N-ai cârtit şi nu te-ai uitat în urmă!…

-…

– Apoi: ,,Să iei aminte la tine şi să nu te compari cu alţii!”. Aici soră Elena recunosc că şi pe mine m-ai impresionat, fiindcă nu ai luat aminte la alte monahii care au părul lung, la alte surori care mănâncă la masă cu călugăriţele, aşa cum e firesc, sau la hainele altora…

-….

– Şi iarăşi: ,,Să vorbeşti în linişte cu Dumnezeu în gând!”. Şi pe aceasta ai împlinit-o, fiindcă nu am auzit că te-ai fi văitat cuiva de ascultările pe care ţi le-am dat. Aşa să faci şi de acum încolo!…

-….

– Şi mai zice Cuviosul Isaia Pustnicul: ,,Să ai stăpân peste patimi gândul evlavios şi iubitor de Dumnezeu!”. Or tu ai arătat că ai chipul şi lucrarea evlaviei…

-…

– Şi încă un îndemn: ,,Să nu cugeţi cele necuvenite!”. Chiar dacă îţi va veni vreun gând să cugeţi astfel, e mai bine îndată să-l alungi…

-…

– Şi pentru că ai ţinut aceste şapte îndemnuri şi nădăjduiesc că le vei ţine în continuare, chiar duminica aceasta aş vrea să chem ierarhul locului ca să te facem călugăriţă.

Sora Elena nu mai ştiu ce să zică. Simţi cum obrajii i se umplură deodată de lacrimi, care de bună seamă că erau de bucurie, şi se minună de faptul că ţinuse cele şapte îndemnuri ale pustnicului Isaia, fără să audă de acestea…

– Ia deci, fata mea, acest zapis cu cele şapte îndemnuri, ca semn al dragostei mele, copiază-le şi să nu uiţi să le ţii toată viaţa cu tine ca un tovarăş de drum de mare preţ, căci numai aşa vei ţine calea sfinţeniei, cea plăcută lui Dumnezeu.

– Aşa voi face maică stareţă! Dumnezeu mi-e martor că asta îmi doresc: să ascult, să nu supăr pe nimeni şi mai ales să-mi slujesc aproapele.

– Ai grăit frumos Elena!… Dar să ştii! Nu pentru răsplată facem faptele credinţei… Nu răsplata ne interesează, ci dragostea pentru  Iisus Hristos. Şi să mai ţii minte că doar o picătură din răbdarea şi iubirea lui Hristos e cu mult mai mare decât iubirea şi răbdarea tuturor oamenilor la un loc…

Peste doar câteva zile Sora Elena a devenit Maica Elena, primind cu bucurie să devină ,,mireasă a lui Hristos”, văzându-şi visul cu ochii. Iar  întâlnirea cu stareţa pe care mulţi o considerau rea, nu a uitat-o toată viaţa ei, pentru că de atunci i s-a deschis şi mai mult mintea. Ea a înţeles că trebuie să primească mereu cu bucurie să i se pună dinainte cuvântul lui Dumnezeu, tot aşa cum maica stareţă îi pusese dinainte Cele şapte îndemnuri ale lui Isaia Pustnicul.

Lasă un răspuns

