Cugetari Petre Tutea (XIII) exceptional!!!

121. M-a întrebat cineva odatã: Mã Petricã, tu cînd te asezi la masa de scris cum scrii? – Sînt emotionat de fila goalã. Prima mea grijã e sã nu fiu pîndit de demonul originalitãtii. Urmãresc sã nu fiu original si sã fiu cuviincios. – Esti inspirat? – Nu, nu stã niciodatã un zeu în coltul camerei mele cînd scriu eu. Sînt foarte nelinistit. Eu, care sînt crestin… Am douã nelinisti; sã nu se afle în expunerea mea nici o inadvertentã terminologicã si nici o impietate.

122. Nu mã intereseazã trecutul. De cîte ori mã întreabã cineva cînd m-am nãscut, spun cã într-unul din anii trecuti.

123. Treisprezece ani de închisoare… Aveam doar o hãinutã de puscãrias. Ne dãdeau o zeamã chioarã si mãmãligã friptã. M-au bãtut… M-au arestat acasã. Nici nu tin minte anul… Cînd m-au anchetat am lesinat din bãtaie. Iacãtã cã n-am murit! Am stat la Interne trei ani. Am fost dupã aceea la Jilava, la Ocnele Mari si pe urmã la Aiud. Eu mã mir cum mai sînt aici. De multe ori îmi doream sã mor. Am avut mereu lasitatea de-a nu avea curajul sã mã sinucid. Din motive religioase… Treisprezece ani! Nu pot sã povestesc tot ce-am suferit pentru cã nu pot sã ofensez poporul român spunîndu-i cã în mijlocul lui s-au petrecut asemenea monstruozitãti.

124. M-a întrebat un anchetator: De ce ai vorbit împotriva noastrã, dom’le? – N-am vorbit, dom’le. – Cum n-ai vorbit? – Pãi împotriva voastrã vorbeste tot poporul român. Ce sã mai adaug eu? Si mi-au dat 20 de ani muncã silnicã fãra motive. Mi s-a prezentat sentinta de condamnare ca sã fac recurs. La cine sã fac recurs, la Dumnezeu?

125. Am fost solicitat, în închisoare, sã scriu pentru revista Glasul patriei, ca si Nichifor Crainic. Mi s-a pãrut ciudat sã fii arestat si sã scrii, sã meditezi. Adicã sã spui: vã multumesc cã m-ati arestat! Asta era o porcãrie nemaipomenitã, sã obligi un detinut sã scrie. El poate sã-si scrie memoriile, dar nu pentru tine, ãla care-l persecuti…

126. Eu, cultural, sînt un european, dar fundamentul spiritual e de tãran din Muscel. La închisoare, grija mea a fost sã nu fac neamul românesc de rîs. Si toti din generatia mea au simtit aceastã grijã. Dacã mã schingiuiau ca sã mãrturisesc cã sînt tîmpit, nu mã interesa, dar dacã era ca sã nu mai fac pe românul, mã lãsam schingiuit pînã la moarte. Eu nu stiu dacã vom fi apreciati pentru ceea ce am fãcut; important e cã n-am fãcut-o niciodatã doar declarativ, ci cã am suferit pentru un ideal. E o monstruozitate sã ajungi sã suferi pentru un ideal în mod fizic.

127. Definitia mea este: Petre Tutea, românul. Am apãrat interesele României în mod eroic, nu diplomatic. Prin iubire si suferintã. Si convingerea mea este cã suferinta rãmîne totusi cea mai mare dovadã a dragostei lui Dumnezeu.

128. Eu n-adun nimic. Îmi spunea un popã, zice, pãi dumneavoastrã vã risipiti asa, vã poate fura oricine… Zic: uite, pãrinte, eu, zic, am adoptat conceptia regelui Frantei în materie de risipire a ideilor mele. Conceptia lui despre cartof. Cînd au venit cartofii din America, tãranii nu-i cultivau. ”Sã mîncãm noi buruiana asta din pãmînt…” Ce a zis regele Frantei? ”Mã, seamãnã, mã, cartofi pe mosia mea si, cînd or vedea tãranii cã îi pãzesc, or sã-si dea seama cã-s lucru bun. Lãsati-i sã fure, cã asa se rãspîndesc cartofii în tarã.”

129. Odatã, în hol la Athénée Palace, m-a arestat Securitatea pe motiv cã fac speculã. Cu ce? i-am întrebat. Nu mi-au rãspuns. Si atunci mi-am adus aminte de vorba unui prieten de la Cluj: ”Cu idei, frate, cu idei!”

130. Un umanist pur, adicã indiferent religios, practicã formele vietii de junglã, împingînd cruzimea pînã la forma gratuitã a bestialitãtii tigrului. Vremea noastrã este plinã de astfel de exemplare.

Lasă un răspuns

