Cugetari Petre Tutea (VII)

61. A sti la scarã umanã, poate fi folositor – dar în nici un caz mîntuitor.
62. E mai mîntuitoare o rugãciune într-o bisericã din Gãiesti decît Platon.
63. Ideea mortii absolute stã la baza smintelii moderne.
64. Heidegger spune asa: ca sã iesi din anonimat, trebuie sã trãiesti nelinistea perspectivei neantului zilnic. El te îndeamnã, Heidegger, sã trãiesti murind absolut în fiecare zi!
65. Moartea mã determinã sã fiu esential. M-a impresionat foarte mult sunetul pãmîntului cãzînd pe cosciugul lui Nae Ionescu.
66. Mortii antici nu sînt deloc frumosi. Numai mortii crestini sînt. Am gãsit totusi la Homer un mort de toatã frumusetea: Pentensileea, regina amazoanelor, omorîtã de Ahile. Si plînge Ahile cã a omorît frumusetea asta de femeie… Si-atunci Tersit – vocea poporului muncitor – se apucã sã insulte cadavrul Pentensileei. Ahile îi dã un pumn si-l omoarã – pe poporul muncitor – cã-i obraznic si cã insultã cadavrul ãleia. Aici am vãzut asadar o frumusete, desi în principiu, mortii antici nu sînt frumosi. Crestinii sînt cei care au introdus masca frumoasã a mortului.
67. Cine slujeste lui Cronos este obsedat de imaginea cimitirului.
68. Omul e guvernat pe pãmînt de douã morale: de morala dogmelor, care e crestinã si eternã, adicã absolutã, si de morala normelor, care, ca moralã laicã, e construitã pe putinãtatea si imperfectiunea omului. Morala laicã nu poate fi desprinsã de morala absolutã si ea aratã cã omul se miscã asimptotic la perfectiune, pe care n-o poate atinge niciodatã.
69. Morala în sine, autonomã, e mai primejdioasã pentru religie decît ateismul. Stiinta moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este din punctul de vedere al Absolutului religios egalã cu zero. Seamãnã cu Mersul trenurilor, dupã pãrerea mea. Poti s-o schimbi, ca pe tren, la care statie vrei. Omul autonom nu e capabil sã creeze o ordine moralã. O primeste de sus, sau nu o primeste deloc. Cum e posibilã morala publicã? Prin înstãpînirea absolutã a moralei religioase crestine. Dogmele crestine trebuie sã porunceascã normele morale, care, fãrã ele, nu se deosebesc de Mersul trenurilor decît prin obiect. Morala publicã într-un stat crestin trebuie sã stea sub imperiul certitudinii dogmelor crestine reflectate imperfect de omul mãrginit. Dacã nu situãm Biserica deasupra statului, ne aflãm în trebã si face fiecare ce vrea.
70. Elitele morale sînt mai presus decît cele intelectuale. Mie îmi plac oamenii care fac judecãti. Cei care fac silogisme sînt fatã de adevãr, cum sînt curcile alea care se încurcã printre popice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: