Interviu cu Florian Bichir

La Târgul de carte religioasă de la Sibiu , într-o atmosferă caldă, la o cafea, am înjghebat câteva dialoguri cu mai multe persoane din lumea artei, jurnalismului şi cărţilor ortodoxe. Unul dintre intervievaţi a fost Florian Bichir un teolog şi jurnalist considerat incomod, adesea criticat, dar un om care spune de obicei lucrurilor pe nume…

Cristi Serban: Există sau nu jurnalism ortodox autentic în România?

Florian Bichir: Există, dar este într-un stadiu incipient din punctul meu de vedere. În afară de publicaţiile oficiale ale Patriarhiei, nivelul jurnalistic este destul de scăzut. Nu cred că regăsim mai mult de 3 sau 4 oameni care fac jurnalism ortodox. Nu este suficient însă, presa trebuie înduhovnicită pentru că dincolo de calitatea noastră de jurnalist suntem în primul rând oameni şi creştini, dacă nu transmitem un mesaj creştin prin textele noastre, o îndreptare, o înduhovnicire a literelor, nu ne putem considera jurnalişti..Şi o să vă dau un exemplu: eu pot să scriu o ştire în câteva minute, o ştire spune că ,,la 23 august au fost concediaţi 200 mii de oameni”, prima reacţie a unui om ar fi ,,vai, ce bine că se reduc cheltuielile, avem bani la buget şi ne va merge bine”. Eu ca jurnalist creştin mă gândesc la acei 200 mii de oameni concediaţi, pentru că au copii, au familie şi trebuie să pună ceva pe masă. În primul rând să vezi lucrurile altfel ca jurnalist creştin şi dacă nu faci asta nu te poţi numi creştin, doar jurnalist, atât.

– Ce impact are jurnalismul acesta practicat pe bloguri, pe internet?

Din punctul meu de vedere este egal cu zero. În România avem studii făcute de Uniunea Europeană, sunt 2% utilizatori de net, e într-adevăr de viitor, dar deocamdată nu are niciun impact în rândul oamenilor. Blogurile nu cred că înseamnă jurnalism adevărat şi eu sunt adeptul introducerii unei legi în ceea ce priveşte internetul pentru că nu pot permite ca orice anonim să-şi bată joc de oricine şi să înjure sub masca anonimatului, dacă vrei să-ţi faci blog, îţi asumi ce scrii şi răspunzi şi penal.

– S-au făcut şi demersuri în străinătate pentru tema asta.

S-au făcut şi în România la iniţiativa pe care au avut-o Roberta Anastase şi Lavinia Şandru.

– Ce părere aveţi despre amestecul teologului în politică? Cum vine asta ?

Este absolut corect! Teologul trăieşte tot în cetate, teologul este şi el om la rândul lui şi are drepturi, dreptul să facă politică pentru că face politică pentru semenii săi, pentru fraţii săi la urma urmei. Nu sunt de acord cu politica făcută de ierarhi, pentru că ajungi la perioada interbelică atunci când fiecare partid politic îşi punea candidaţii pe scaunul episcopal… Apreciez un cuvânt al IPS Streza care spunea:”Biserica e divino-umană, dar nu aeriană.” Trebuie să fim cu picioarele pe pământ şi să ne gândim şi la semenii noştri, teologi fiind nu putem avea doar vocaţia monahală de a ne izola. Ajungând în vârf la putere, sau intrând în politică, poţi influenţa în bine.

– Aţi publicat pănâ acum câteva cărţi, ca cine dintre cei din vechime v-ar fi plăcut să scrieţi?

Mie mi-a plăcut foarte mult publicistica, dar nu voi ajunge la nivelul acela, al lui Nae Ionescu. Mă apropii dacă vreţi de Nechifor Crainic, care era şi pamfletar, care îmi pare că se aseamănă. Lumea spune că n-a fost un mare teolog, dar vreau să spun că polemist a fost. Mie îmi place istoria foarte mult şi cred că perioada interbelică cu plusurile şi cu minusurile ei, cu lumini şi umbre a fost mult superioară a celei pe care o trăim acum, pentru că omul era om, conştiinţa era conştiinţă. Sunt fascinat de perioada interbelică!…. Nae Ionescu era un filosof, era la alt nivel. Ca nivel de presă era ca şi Nechifor Crainic, muşca şi muşca rău de tot din sinodali. Ce înseamnă până la urmă polemică? A discuta în contradictoriu nu e de blamat…Atunci când vâd atâţia mincinoşi şi atâţia oameni care vor să murdărească Biserica eu cred că vreau să fac polemică, spun că Hristos e Adevărul şi Viaţa, Începutul şi Sfârşitul. Avem nevoie de polemici ortodoxe pentru că avem nevoie de răfuieli în Duh, nu în sens fizic, răfuieli spirituale, pentru că m-am săturat să stau pe margini şi biserica să fie umilită din 1989 încoace, sau mai bine zis de la ’48 încoace, că o iau ca la Caragiale. Poate e momentul, daţi-mi mie voie să o apăr dacă altcineva nu s-a găsit! Eu mă simt român şi ortodox, eu simt nevoia să-mi apăr biserica, cum îmi apăr familia, cum îmi apăr neamul. Sunt român şi sunt un naţionalist.

– Cum percepeţi viaţa în Biserică în momentul de faţă? E o cădere, e o recesiune a cărţii, suntem în criză, nu mai avem credinţă?

Nu cred. Omul şi păcatele sunt aceleaşi. Criza este un cuvânt care duce spre economic, statul român se află în criză din momentul în care s-a înfiinţat. Biserica merge în continuare, tinerii se apropie, dar mie mi-e frică un pic, fiindcă treptat treptat începe să dispară vocaţia monahală…Să nu ajungem ca în Grecia, mănăstiri cu doi-trei călugări. Prin lupta pe care o duc unii, prin scoaterea icoanelor din şcoli, prin încercarea de boicotare a religiei în şcoli, lumea va deveni din ce în ce mai secularizată. Dar nu mi-e teamă pentru că Hristos e Unul veşnic. Eu sunt un optimist atât timp cât am voie să mă rog, nu cred în balivernele alea cu cipuri. Să nu fim prăpăstioşi, asta e o tema apocaliptică care vine tot din zona asta neoprotestanta, tema sfârşitului lumii…
.

-Aţi pomenit de viaţa monahală. E un bastion acolo care apără ţara de rele?

Monahismul este coloana vertebrală a Bisericii. Dorinţa unor episcopi după 89 de a înfiinţa cât mai multe mănăstiri a dat manastirilor şi persoane nepregătite…Nu s-au respectat regulamentele monahale, au fost făcuţi peste noapte călugări, lucrul acesta a dăunat…Avea părintele Teofil Părăian o vorbă: Florile nu trebuie înmulţite, florile trebuie îngrijite!

Lasă un răspuns

