Parintele Cleopa despre Sfantul Ignatie Teoforul

Eu am fost acolo la Roma, am vazut unde au mancat leii pe Sfantul Ignatie. Am vazut Coliseumul, unde au patimit peste sase milioane de martiri. Este o cladire rotunda mare-mare, uriasa. Si custile leilor le-am vazut. Si sus sunt trepte unde se urcau 100.000 de spectatori, ca sa vada cum ii mananca fiarele pe crestini si cum ii chinuiesc. Am fost acolo. Cu ochii le-am vazut si am calcat pe-acolo. Imparatul s-a gandit toata noaptea cu ce moarte sa-l omoare: „Sa-l rastignesc? Sa-l ard cu foc in cuptoare? Sa-l bag in cazane de arama cu ulei incins? Sa-l sfasii cu unghii de fier?” Si la urma a spus ca cea mai grozava moarte este sa-l dea la mancare leilor.
Atunci a adus din Africa o corabie de lei, pe care-i tinea cate o saptamana-doua flamanzi, ca sa fie infometati atunci cand le da drumul sa omoare pe crestini, ca avea mii pe care-i dadea sa-i manance fiarele. Si Sfantul Ignatie cand a auzit in temnita ca i s-a pregatit moartea sa: „Maine o sa te manance leii in arena”, a simtit cea mai mare bucurie, si a zis asa: „Grau sunt al lui Hristos si foarte mult doresc sa ma macin de dintii fiarelor, ca sa fiu dulce paine a Preasfintei Treimi”.
Ganditi-va cu cata dragoste alerga la moarte ucenicul lui Iisus Hristos, barbat urmator vrednic Marilor Apostoli Petru si Pavel si Sfantului Stefan, intaiul martir, usa mucenicilor. Deci a doua zi au adus pe Sfantul Ignatie, iar cestinii din Roma, cand au auzit ca episcopul Siriei a venit la Roma legat in lanturi sa-l manance fiarele, au tabarant si se rugau de el din suflet: „Peasfintite, cruta-ti viata, ca esti o lumina lumii si cutare…”
Iar el le-a spus – vedeti Epistola catre romani a Sfantului Ignatie: „Dragii mei crestini, naratati catre mine dragoste desarta. Aceasta dragoste cu care vreti sa ma crutati pe mine, ca eu sa mai traiesc, nu-i dragoste crestineasca, ca vreti sa ma crutati, sa mai raman in lume.
              Oare eu, zice, ati auzit ce spune Pavel, cat doresc a ma dezlega si impreuna cu Hristos a fi, ca mie a trai imi este Hristos si a muri imi este dobanda”. Pavel asa a alergat la moarte, cum a alergat Mantuitorul cand mergea la Ierusalim, cand voia sa-L opreasca Petru: Iata ne suim in Ierusalim si Fiul Omului se va da in mainile oamenilor pacatosi si-L vor bate, si-L vor scuipa, si-L vor lega, si-L vor rani, si-L vor biciui, si-L vor rastigni, si-L vor omori pe El.
Cand a auzit Petru, care-L iubea pe Hristos foarte mult, a inceput sa aiba dragoste de El, dar nu dragoste duhovniceasca, ci ca sa-L crute sa nu moara: Cruta-Te pe Tine, Doamne, sa nu-Ti fie una ca asta, ca sa mori.
               Si atunci, cat de tare Il iubea Domnul pe Petru – ca l-a numit verhovnic si i-a dat cheile Imparatiei cerurilor –, i-a zis: Inapoia Mea, satana – satana l-a numit –, ca nu cugeti cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sunt ale oamenilor.
               Spune Sfantul Nicodim Aghioritul: „Precum cand faci focul, iese fum mare, asa se vedea la Hristos inainte de-a merge la moarte, cat de tare dorea sa moara”. S-a infuriat pe Petru si l-a numit satana. Dragostea Lui Si-a aratat-o: „Doar pentru asta am venit in lume.
               Sa mor Eu, voi sunteti in moarte. Eu am venit sa mor, sa va rascumpar pe voi”. Deci mai inainte de patima se vedea dragostea cea netarmuita, cum iese fumul inainte de flacari: „Eu vreau sa mor pe cruce, cum este scris in Scripturi, sa va rascumpar”.
                Asa si Ignatie Teofanul acum. Cand au vazut ostasii ca s-au adunat in numar mare crestinii din Roma, le-au dat voie sa vorbeasca cu dansul, ca nu-i puteau omori pe toti, ca erau multi. Zicea: „Nu aratati dragoste desarta catre mine, fratii mei! Cat am dorit sa mor eu la Roma si mai ales mancat de fiare, pentru ca sunt grau al lui Hristos si nu vreau alta moarte, decat sa fiu macinat de dintii fiarelor, sa ma fac paine dulce a Sfintei Treimi”.
                  Si atunci, vazand imparatul ca nu se teme, l-a bagat in arena. Dar i-a dat voie sa vorbeasca ultimul cuvant. Si fiind legat, inainte de a se da drumul leilor, a tinut o predica strasnica: „Nu lasati credinta in Hristos! Nu va lasati! Uite viata noastra! Intr-o clipa nu mai sunt cu voi.
                Eu care va vorbesc acum, peste cateva clipe sufletul meu va zbura la cer. Pantecele leilor va fi mormantul meu. Carnea mea va fi in pantecele leilor, iar sufletul meu va zbura de la acest trup la Preasfanta Treime si la Iisus pe care-L iubesc si pe Care L-am purtat in inima mea toata viata”.
                   Si era un stalp mare in arena unde ii legau pe cei ce-i mancau fiarele. Dupa ce-a spus predica aceasta, l-au dezbracat de haine si l-au legat gol cu mainile la spate, si 100.000 de spectatori se uitau din toate partile, cum il mananca fiarele pe episcopul din Antiohia.
               Si au dat drumul la doi lei mari, flamanzi. Leii au venit si intai l-au inconjurat de trei ori si au stat oleaca in genunchi inaintea lui. Dar el, daca a vazut ca leii nu vor sa-l manance, a spus: „Doamne, cu aceasta moarte vreau sa zbor la Tine, nu cumva sa ma cruti! Doamne, porunceste sa ma manance leii, ca totdeauna am dorit sa fiu mancat de fiare pentru Tine”.
                 Si atunci un leu a sarit pe un umar de-al lui si unul pe celalalt umar si l-au sfasiat bucati. Si au venit crestinii din nou la imparatul sa le dea oasele, de la maini, de la picioare, care au mai ramas. Si le-a dat imparatul.
Ce s-a intamplat inca? Minune mare, minune mare! Oasele cele mai mici de la maini le-au mancat leii, au mancat toata carnea, toate maruntaiele, insa inima n-au mancat-o. Inima-i de carne. Statea intre oase.
             Si a spus imparatul: – Ce-i cu inima de n-o mananca? – Maria ta, uite leii inima au lasat-o! – Mai, el imi spunea mie in Antiohia, inainte de a merge la razboi, ca poarta pe Iisus in inima lui.
Si poate de aceea n-au mancat-o leii. Ia luati sabia si despicati inima ceea. A luat un ostas sabia, si cand a despicat inima Sfantului Ignatie, ca o lamaie s-a desfacut in doua. Si cu slove de aur era scris pe o parte: Iisus, si pe cealalta parte, Hristos.

Lasă un răspuns

