Cinci zile de dezlegare la peşte (3 dec – 7 dec)

Nu am iubit istoria într-atât încât să pot afirma cu tărie că acesta este un fapt fără precedent în istoria creştinismului de la noi. Cinci zile de dezlegare la peşte mi se pare exagerat, nu neaparat prin prisma faptului că omul este în pericol să se ghiftuiască (ceea ce numai post nu se cheamă), ci prin prisma posibilităţii de a se crea un precedent. Logica după care înaintestătorii noştri au pus aceste dezlegări în calendarul creştin ortodox este legată de sărbătorirea sfinţilor români. Se poate uşor conchide că şi pe viitor de sfinţii români vom avea peşte pe masă. Logic se vor adăuga alţi sfinţi, după ce alţi români cu viaţă cuvioasă vor fi canonizaţi. Scenariul e simplu! De exemplu doar prin canonizarea Părinţilor Cleopa şi Arsenie Boca s-ar adăuga alte două zile în postul Crăciunului cu peşte pe masă. Sigur că postul este o chestiune de conştiinţă nu o ,,poruncă popească” aşa cum o numesc în zeflemea blasfemiatorii. Acel creştin echilibrat va şti când să mănânce şi ce să mânânce. Aşa că poate nu ar fi prea multe motive de îngrijorare…

În altă ordine de idei, mi-aduc aminte că o dată fiind invitat în casa unui om bogat mi s-au pus dinainte – în zi de post – fructe de mare făcute la grătar şi alte multe feluri de peşte şi icre. Omenia aceluia trebuie apreciată, dar oare cu aşa huzur mai putem vorbi de post. Dacă da, vă rog mustraţi-mă, că eu nu prea înţeleg!

4 responses to this post.

  1. Posted by fane on 3 Decembrie 2010 at 12:11

    Cristi ,
    este ceva ce totusi nu pricep : cum sa fie 5 zile ? La mine , in calendar figureaza doar 4 zile ( 04-07.12 ) . Astazi este data de 03.12. , VINERI , cum sa fie zi de dezlegare la peste ?

    In privinta temei , da , ai dreptate , este mult prea mult pentru a se mai numi post . DAR … a zis cineva ca este si obligatoriu sa respecti ceea ce scrie acolo ? Este foarte posibil ca posturile sa fie in scurt timp desfiintate , oficial vorbind . Ei si ? Noi stim cum au tinut batrinii nostri si asa vom tine si noi si , speram , sa-i invatam si pe copii nostri sa faca la fel .

    Doamne , ajuta-ne !

    Răspunde

  2. Eu am doua calendare cumparate din biserica si pe amandoua scrie ca azi (vineri) e dezlegare…Nu am exagerat, cred ca n toata istoria Romaniei nu a fost asa ceva..Si chiar am mancat peste…bun dealtfel,dar n am simtit ca e zi de vineri….

    Răspunde

  3. Posted by fane on 3 Decembrie 2010 at 16:03

    am vazut ca si pe crestinortodox.ro scrie la fel , dezlegare la peste . Se pare ca este o sarbatoare locala datorita Sfantului Cuvios Gheorghe de la Cernica , pentru ca pe calendarul scos de Arhiepiscopia Buzaului si Vrancei nu apare dezlegare . Iata inca o smecherie cu care ne ametesc incat novicii vor spune ” dupa cine sa te mai iei ? asta tine post , astalalt , nu . Brambureala ca la ortodocsi , mai rar ” . Teren foarte bun de exploatat pentru sectanti .

    Doamne , ajuta-ne !

    Răspunde

  4. Posted by R on 4 Decembrie 2010 at 21:10

    In calendarul meu nu scrie miercuri si vineri dezlegare la peste…

    Răspunde

Lasă un răspuns

