Adrian Cioroianu vrea in iad

La Salonul de carte PLOIESTI 2010, am fost prezent la lansarea volumului Visul lui Machiavelli al charismaticului istoric si publicist Adrian Cioroianu (apropos, unii din mania ploconelii încă i se adresează cu ,,D le ministru”). Acolo am aflat că distinsul autor este un admirator al lui Machiavelli. Visul premonitoriu al lui Machiavelli din preziua morţii sale constituie sursa de inspiraţie pentru titlul noii cărţii semnate A. Cioroianu.

 Oameni luminoşi şi liniştiţi mergeau pe un drum, iar Machiavelli ii privea de pe marginea unui drum. Aceştia i-au spus că sunt sfinţii acestei lumi şi că merg spre Rai. Urmează o mulţime pestriţă şi gălăgioasă care gesticula şi polemiza. Această ,,turmă” care îi cuprinde şi pe Platon, Aristotel sau alţi gânditori este mult mai pe placul lui Machiavelli. Ei spun să sunt că sunt obraznicii acestei lumi şi că se îndreaptă spre iad.

Concluzia noncoformistului Machiavelli este că preferă zbuciumul, polemica şi agitaţia iadului decât un rai plin de linişte şi (aparent) monoton. Subtitlul cărţii d-lui Cioroianu ,,150 de poveşti despre lucruri pentru care aţi putea renunţa la Paradis” indică în mod cert că gândire fostului ministru se racordează într-un fel la machiavellism. Echilibrul din speechul său şi eleganţa în a croi cuvinte potrivite cu care A. Cioroianu caută să nu jignească omul credincios, mă fac să cred că autorul doar caută să zgândărească în noi nervii gândirii. Preferinţa pentru ,,iad” a fostului minsitru nu trebuie să fie şi preferinţa noastră. E doar un exerciţiu! In fapt pledoaria şi-a încheiat-o cu un ,,Doamne ajută!”. Câteva idei de la lansare, reproduse aproximativ îm baza unor notiţe:

Adrian Cioroianu:

Nu sunt un optimist în ce priveşte cărţile, trăim într-o lume dominată de vizual. Când mă abordează diverse persoane nu vorbesc mai deloc de cărţile mele, ci de apariţiile TV.

Nu sunt vremuri prielnice pentru carte, pentru lectură în general

Lucrurile rele despre care eu am scris în 2000 s-au acutizat acum, pănă la caricatură

Intelectualii sunt scoşi la periferia societăţii de ,,vedetele” fabricate

O veste bună vine din străinătate. Piaţa editorială nu a fost afectată de criză. Încă se publică şi apar cărţi, scăderea a fost doar de 3%, adică nesemnificativă.

Să sperăm că vom reuşi să replantăm în oameni microbul cititului

Din moartea lui Machiavelli să înceapă renaşterea noastră

Nota mea: Raiul nu poate fi monoton, nici previzibil, nici plictisitor. Spun asta in baza mărturiilor Sfântului Teofan Zăvorâtul care spune că fiecare vom avea ,,dincolo” o misiune, cum am avut şi pe pământ, iar în această misiune ne va fi de ajutor si ce am acumulat în această viaţă (inclusiv lecturile vor avea rolul lor).

Lasă un răspuns

